Vormen geven ook gevoel in logo-ontwerpen ✏️
1719
wp-singular,post-template,post-template-elementor_theme,single,single-post,postid-1719,single-format-standard,wp-theme-bridge,wp-child-theme-bridge-child,bridge-core-3.1.3,qi-blocks-1.3.3,qodef-gutenberg--no-touch,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.8.1,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode_enable_button_white_space,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.3,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-6

Vormen geven ook gevoel in logo-ontwerpen ✏️

Een logo is op het eerste gezicht de meest zichtbare vertegenwoordiging van een merk. Het is waar klanten bij stilstaan wanneer ze op zoek zijn naar bepaalde producten of diensten. Elk logo heeft vormen. Daarom is het essentieel om te overwegen wat de vorm in een logo vertelt over je werkelijke identiteit. Deze symbolen en tekens helpen mensen sneller beslissingen te nemen en geven hen een bepaald gevoel bij het kiezen van een product of dienst.

Passend & herkenbaar 🟢

De lettertypes, vormen en kleuren die je gebruikt in je visuele identiteit zijn belangrijk voor het opwekken van enthousiasme, vertrouwen en betaalbaarheid. Daarnaast zijn ze cruciaal om je merk herkenbaar te maken. Zodra je producten of identiteit worden herkend, wordt het makkelijker om je merk te laten groeien. Het doel van een goede visuele identiteit is dan ook om je merk herkenbaar te maken en daarmee ‘fans’ te creëren.

Vormen geven ook gevoel ❤️

Bij het ontwerpen van een identiteit, spelen vormen ook een belangrijke rol. Ze bepalen de toon van het bedrijf. Dat betekent dat het bewust toevoegen van een bepaalde vorm niet alleen de uitstraling verandert, maar ook hoe het begrepen en geïnterpreteerd wordt door je doelgroep. Vormen hebben namelijk een grote psychologische impact. Ze worden niet willekeurig gekozen, maar met zorg overwogen. Door gebruik te maken van de onbewuste betekenis achter vormen, kun je je merkverhaal beter vertellen (meteen al in die eerste 3 sec.) en de juiste basis leggen voor je identiteit. De juiste vormen helpen je een psychologische associatie en sterkere emotionele band te creëren tussen je merk of organisatie en je klanten.

💛 Toch kan de betekenis en het gevoel van een vorm ook sterk beïnvloed worden door de combinatie met kleur. Wanneer je een vorm combineert met een andere, contrasterende kleur, kan dat een heel nieuwe betekenis geven. Daarom is het belangrijk om naast de vormen ook bewuste kleurenpaletten te kiezen die passen bij jouw doelen.

Benieuwd naar de betekenissen van horizontale en verticale vormen, ronde en rechte hoeken, spiraalvormige en organische vormen?
Houd de volgende bijdragen in de gaten 🤩

Vormen & Betekenis ❤️ ✨

Zoals eerder genoemd, speelt een logo een belangrijke rol bij het opbouwen van een visuele identiteit. Elk element telt mee, zelfs de basisvormen. Vormen in logo’s hebben hun eigen betekenis. Ze drukken stemming uit, representeren ideeën, trekken de aandacht en spreken het publiek onbewust op een dieper niveau aan.

Hieronder vind je een overzicht van veelvoorkomende vormen in logo-ontwerpen en hun betekenis:

1. Verticale en Horizontale lijnen |

De oriëntatie van een vorm beïnvloedt hoe we een logo waarnemen. Lijnen worden meestal geassocieerd met vooruitgang, dominantie, moed en kracht. Ze leiden het oog in een bepaalde richting.

Verticale lijnen stralen verfijning, kracht en dynamiek uit en laten vormen kleiner lijken. Ze geven een gevoel van beweging en professionaliteit. Horizontale lijnen daarentegen geven een gevoel van rust en betrouwbaarheid. Ze geven de kijker een gevoel van veiligheid. Verticale lijnen maken een vorm smaller, horizontale lijnen laten iets breder lijken. Bedrijven kiezen voor deze lijnen om snelheid, vertrouwen, verbondenheid of gemeenschap uit te drukken.

2. Vierkanten en Rechthoeken

Deze vormen worden vaak gebruikt om professionaliteit, balans en structuur te accentueren. Ze stralen veiligheid, stabiliteit en kracht uit. In combinatie met stevige lijnen roepen ze vertrouwen op.

De betekenis van vierkanten is gebaseerd op hun symmetrie en voorspelbaarheid. Rechthoeken kun je zowel staand als liggend gebruiken, een verschil in uitstraling is bijv. dat een liggende rechthoek een breder perspectief geeft, dit brengt meer creativiteit en kansen dan een staande rechthoek.

3. Driehoeken ⚠️

Hoewel minder vaak gebruikt, kunnen driehoeken opvallend en krachtig zijn. Ze worden geassocieerd met vindingrijkheid, stabiliteit, kunst en mystiek. Afhankelijk van de positie van de driehoek kun je verschillende emoties opwekken. Om stabiliteit uit te drukken, plaats je de punt naar boven. Wil je juist beweging of energie uitstralen, draai de driehoek dan om met de punt naar rechts, ook wel bekend als ‘play’. Met de punt naar beneden kan een wankele uitstraling geven.

5. Cirkels ⭕️

Een van de populairste vormen in logo-ontwerpen is de cirkel. Ze staan voor bescherming, continuïteit, veiligheid en vrouwelijkheid. Ovale vormen vallen hier ook onder.

Meerdere cirkels samen symboliseren oneindigheid, ondersteuning, liefde en gemeenschap. Cirkels zijn vriendelijker en zachter dan andere vormen, wat ze betrouwbaarder en persoonlijker laat overkomen. Ze geven een gevoel van eenheid en verbondenheid.

6. Abstracte Vormen 🧽

Abstracte vormen zorgen voor een unieke, originele en herkenbare uitstraling. Ze kunnen een identiteit modern en onderscheidend maken. Met de juiste abstracte vorm kun je uitstralen te willen vernieuwen of jullie eigen plek willen creëren.

In alle gevallen geldt dat bijvoorbeeld afgeronde hoeken de vorm weer een andere dementie mee kan geven, in veel gevallen een meer vriendelijke. Heb je een mooie passende vorm maar zijn bijvoorbeeld de punten van een driehoek veel te ‘streng’ dan kun je kiezen voor rondere hoeken.

Uiteindelijk gaat het niet alleen om welke vormen er in een identiteit zit en hoe een logo eruitziet, maar om hoe het wordt waargenomen in combinatie met o.a. kleur. Een goed logo moet je publiek/doelgroep aanspreken op psychologisch niveau. Het moet betekenisvol, relevant en gericht zijn op de juiste doelgroep. 🧠